Compromís demana a l’Agència Valenciana de Mobilitat que assumisca les seues competències i gestione el transport públic metropolità.
Model de la
carta enviada per Compromís a la gerent de l’Agència Valenciana de Mobilitat
(AVM)
A/ A de Mar Martínez
Gerent de l'Agència Valenciana de Mobilitat (AVM)
En els darrers
mesos l'Empresa Municipal de Transports de València (EMT) ha procedit a
l'eliminació unilateral de parades en diversos pobles de l'àrea metropolitana.
Una mesura molt dràstica, que ja afecta als usuaris de Mislata i que prompte ho
farà també als usuaris d'Alboraia i Vinalesa, que voran com es carreguen de
colp un servei essencial de mobilitat.
La creació de
l'AVM responia a la necessitat que en matèria de transports metropolitans
existira un ens supra municipal que coordinara i gestionara els mitjans de
transport. L'AVM, com es pot llegir a la seua plana web, té àmplies
competències:
"L'Agència, és, per tant, un instrument
essencial per a l'articulació i vertebració de la mobilitat metropolitana en la
Comunitat, amb capacitat per actuar sobre els instruments de planificació i
gestió del transport públic.
En matèria de serveis regulars de viatgers: la creació,
reordenació i gestió de línies; l'emissió, distribució i, en el seu cas, venda
de títols de transports de coordinació, així com en l'elaboració de propostes
del marc tarifari; l'elaboració de propostes i execució dels plans d'inspecció;
l'adopció de les mesures tendents a establir un sistema d'ajudes a l'explotació
i incentivar la incorporació de noves tecnologies."
Lamentablement
l'AVM sembla fer deixadesa de funcions, sent suplantada per la Regidoria de
Transports de l'Ajuntament de València. El també president de l'EMT està
assumint funcions pròpies de l'Agència de Mobilitat, cancel·lant línies de
l'EMT que fins ara cobrien el servei a eixos municipis de clar contingut
metropolità.
Des de Compromís volem ressaltar que l'EMT ha sol·licitat
condicions draconianes als municipis de Mislata, Vinalesa i Alboraia per mantenir el servei que, a la pràctica, han sigut
inassumibles per als ajuntaments per les exorbitades quantitats demandades:
Properes als 500.00€ perquè Mislata conservara les nou parades de la línia 29;
més de 125.000€ perquè Vinalesa conservara les tres parades de la línia 36;
189.000€ perquè Alboraia conservara les parades de la línia 31.
Estes peticions
de l'EMT contrasten amb la benevolència
mostrada envers els municipis de Paterna i Tavernes Blanques, amb els quals
ha arribat a acords amb xifres que s'acosten als 30-35.000€. No crida
l'atenció, i és molta casualitat, que a Paterna i Tavernes Blanques governen
alcaldes del PP, del mateix signe polític que el regidor Alfonso Novo, mentre
que a Alboraia, Vinalesa i Mislata els governs no siguen del seu partit?
Des de Compromís
entenem que eixes actituds partidistes són impròpies d'organismes públics,
l'acció dels quals ha de ser promoure serveis a la ciutadania en les millors
condicions possibles. Es posa de manifest que la qüestió no és econòmica, i que
respon més a interessos partidistes de castigar a alcaldes de signe polític
contrari, que a qualsevol altre objectiu. Al
remat, els castigats però, són les valencianes i els valencians d'estos
municipis, que perden un servei fonamental de transport. I la mateixa
ciutat de València, que vorà incrementat el trànsit de cotxes arran de la
reducció dels serveis de transport públic d'autobusos.
L'Agència Valenciana de Mobilitat ha d'assumir amb
urgència la gestió del transport metropolità, per garantir el seu funcionament en les millors
condicions. Considerem que la primera mesura és restablir les línies de l'EMT que han sigut cancel·lades, i presentar posteriorment un pla de transport
d'acord amb les necessitats dels usuaris que utilitzaven les mencionades
línies.
Des de Compromís
desitgem que l'AVM assumisca les competències que té assignades per llei,
complint la vocació de gestor del transport metropolità, perquè els trànsit de
viatgers i la mobilitat dels usuaris es base cada vegada més en sistemes de
transport col·lectius, més sostenibles i més eficients i econòmics que el
vehicle privat.
Joan
Ribó
Portaveu Compromís per València
Signen també:
Àngels
Benlloch
Regidora de Compromís a Alboraia
Ferran
Pardo
Regidor de Compromís a Vinalesa
Ricard
Barberá
Representant de Compromís a Mislata