dilluns, 30 d’abril del 2012

El futur del transport públic a Vinalesa


Des del BLOC-Compromís de Vinalesa estem treballant pel manteniment d'un servei de transport públic i de qualitat al nostre poble. Com ja anunciàrem al plenari del passat mes de febrer, el nostre col·lectiu ha traslladat la preocupació als grups institucionals de Compromís. També ens hem reunit junt a l’alcalde de Vinalesa amb l’Ajuntament de València i l’Agència Valenciana de Mobilitat per tal d'escoltar i estudiar les possibles solucions.

Pel que fa al servei de la línia 36, coneixem de primera mà la intenció de l'Ajuntament de València de retirar el servei al final del mes de maig. La consigna és clara, si l'Ajuntament de Vinalesa no paga els 100.000€ es retirarà el servei. Segons els tècnics de l'EMT el cost de la línia de les Cases de Bàrcena a Vinalesa és de 125.000€ i per tant, es tracta d'un “servei deficitari”, en paraules dels mateixos tècnics. Una xifra que a més, consideren revisable. València es defén al·legant que el servei a Vinalesa excedeix les seues competències, reconeguent així el fracàs en les polítiques metropolitanes i en el paper com a capital (la tercera d’Espanya diuen). Així que descarreguen totes les responsabilitats sobre l’Agència Valenciana de Mobilitat, organisme autonòmic depenent de la Generalitat i que sobre el paper també s’encarrega del transport metropolità. 

Un dels principals impediments amb el què ens hem trobat és la manca d’informes econòmics i propostes alternatives per a la revisió del Conveni que des del 1992 ens permet gaudir del 36. A la darrera reunió, però, el regidor de València, Alfonso Novo, es va comprometre a facilitar els informes a l’Ajuntament de Vinalesa per tal que al ple municipal es puga prendre una decisió en ferm sobre una proposta per escrit. El BLOC-Compromís de Vinalesa ja avancem que votarem en contra del pagament íntegre dels 100.000 € que demanen al nostre ajuntament. Recordem que actualment, l'Ajuntament de Vinalesa paga 11.000€ perquè arribe el 36.

Des del BLOC Compromís, considerem errònies les polítiques centrades en les retallades dels serveis públics, que cercant una reducció del dèficit no fan sinó contemplar els serveis des d’una òptica estrictament vinculada a la viabilitat económica, enlloc de valorar també els tipus de servei que es presta, la seua qualitat i l’impacte directe que té per les persones.

Ens oposem a l'útimatum llançat des de l'Ajuntament de València, perquè no compartim el fet que no es contemple cap alternativa o es negue la negociació  d'una quantitat més ajustada, tenint en compte la quantitat de recursos dels que disposa l'Ajuntament de Vinalesa. Un ajuntament xicotet com el nostre, amb un pressupost limitat, no pot afrontar unes quantitats econòmiques tan elevades i que podrien augmentar any rere any (les quantitats seran "revisables"). A més, considerem injust que l'Ajuntament de Vinalesa haja de pagar per  gaudir d’un servei que hauria de garantir: o bé l'Ajuntament de València, o bé la Generalitat Valenciana.

Tot i que el servei de l'EMT potser desapareixerà, l'Agència Valenciana de Mobilitat està estudiant diverses alternatives. Per ara, l'única cosa que sabem amb certesa és que l'Ajuntament de Vinalesa també haurà de pagar pel nou servei. Les alternatives passen pel Metrobus (el bus groc) i per una proposta que hauria de comptar amb el vist i plau de l'EMT i l'Ajuntament de València i que encara no s'ha valorat econòmicament. El 36 en principi es mantindrà fins que no hi haja una alternativa de transport públic al nostre poble. Tot i això, els terminis marcats per l'EMT i l'Agència de Mobilitat segueixen sent els mateixos. Fins a finals de maig. 

Pel que fa a les propostes llançades per l’Agència Valenciana de Mobilitat, caldrà que estem a l’aguait perquè el nou servei incloga una coordinació horària amb l’EMT i el Metro i una unificació tarifària perquè el transport públic seguisca sent a Vinalesa una alternativa al transport privat.